Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to proces promowania witryny internetowej w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z konkretnym regionem, miastem czy dzielnicą. Kierowane jest przede wszystkim do firm działających wyłącznie w określonej lokalizacji, a którym ogólnopolska reklama nie przysporzy nowych klientów.


Po co promować firmę lokalnie?

Korzystając z przeglądarki Google łatwo jest zauważyć, że rozpoznaje ona aktualną lokalizację użytkownika i na tej podstawie dostarcza wyniki wyszukiwania najbliższe miejscu, w którym się obecnie znajduje. Geolokalizacja oznacza, że inne strony wyświetlą się po wpisaniu tej samej frazy w różnych miastach, a nawet dzielnicach. Dlatego chcąc zostać liderem w swojej branży należy zastanowić się jaki jest zasięg proponowanych przez nas usług. Jeżeli prowadzimy sklep internetowy, który oferuje dostawę na terenie całego kraju, to ograniczanie się tylko do jednego miejsca nie jest zalecane. Natomiast okoliczny sklep korzystając z pozycjonowania lokalnego nie tylko ma szansę dotrzeć do większej liczby nowych klientów, ale także może sporo zaoszczędzić, bo taka forma reklamy jest tańsza niż promowanie na hasła ogólnopolskie.

Skąd Google bierze informacje o lokalizacji użytkownika?

Google potrafi wskazać miejsce aktualnego pobytu danej osoby oraz miejsca, którymi internauta interesował się podczas korzystania z wyszukiwarki. Aby określić fizyczną lokalizację, najczęściej wykorzystywany jest adres IP urządzenia lub sieci, do której jest podłączone. Można również rozpoznać gdzie znajduje się użytkownik za pomocą sygnału GPS, Bluetooth lub nadajników telefonii komórkowej. Natomiast lokalizację zainteresowania Google wykrywa bazując na wprowadzonej w zapytaniu nazwie, historii wyszukiwanych miejsc, włączając obszary wpisywane w Google Maps, a także na podstawie wcześniejszej lokalizacji fizycznej. Funkcja geolokalizacji Google sprawdza się w wielu przypadkach, bo automatycznie zawęża obszar wyszukiwania, ale wyniki niekiedy mogą być nieprecyzyjne, dlatego użytkownik często samodzielnie określa interesujące go miasto czy region. Wpisując np. „fryzjer Poznań” ma większe szanse na to, że wyszukiwarka pokaże mu wyłącznie adresy firm znajdujących się w Poznaniu niż w przypadku hasła „fryzjer”, które dostarczy także informacje o usługach w Szczecinie czy Wrocławiu. W związku z tym można założyć, że internauci nieprędko zmienią swoje przyzwyczajenia i pozycjonowanie lokalne nadal będzie skuteczną metodą dotarcia do większej liczby odbiorców.

Dlaczego pozycjonowanie na lokalne frazy popłaca?

Za pomocą pozycjonowanie lokalnego zwiększa się konkurencyjność firmy, której działanie jest ograniczone do konkretnego obszaru - np. sklep zoologiczny Warszawa, hydraulik Wrocław czy pozycjonowanie stron Poznań. Taka witryna internetowa nie musi wówczas walczyć o pozycję ze stronami z całego kraju, a tylko z okolic. Poza tym celem jest dotarcie do klienta realnie zainteresowanego konkretną usługą, więc jeżeli pokażemy się w wynikach wyszukiwania kogoś z drugiego końca kraju, raczej nie zdecyduje się on na zrealizowanie jej u nas. Kiedy w wynikach Google wyświetlą mu się adresy sklepów czy usług z okolic innych niż jego miejsce pobytu, to po prostu doprecyzuje zapytanie o konkretną miejscowość. Znalezienie się na wysokich pozycjach dla lokalnych fraz pozwala ograniczyć niepotrzebny ruch na stronie, który zwiększają internauci spoza obszaru działalności firmy. Im większy współczynnik odrzuceń, kiedy użytkownik klika w link, a następnie szybko opuszcza stronę, tym gorszy ranking witryny internetowej i mniej skuteczne pozycjonowanie. Dlatego nie jest wskazane, aby promować się na wyrażenia ogólnopolskie w przypadku świadczenia usług tylko w określonym miejscu. Poza tym dane pokazują, że zdecydowana większość użytkowników wyszukujących informacji o lokalnych usługach dokonała później zakupu. Czasami może upłynąć trochę czasu zanim strategia się sprawdzi, ale ostatecznie skuteczność pozycjonowania lokalnego pokazuje, że korzyści z takiej formy reklamy realnie wpływają na działalność firmy.

Jak efektywnie promować stronę lokalnej firmy?

Pozycjonowanie obejmuje pewne kroki niezależnie od skali. Chodzi tutaj o typowe zadania dla klasycznego SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacji witryny internetowej pod wyszukiwarkę. W przypadku pozycjonowania lokalnego pomagają również dodatkowe działania, więc aby skutecznie wypromować witrynę zaleca się:
  • dodanie adresu firmy na stronie w zakładce „Kontakt” oraz w stopce. Powinien zawierać nazwę, adres siedziby oraz numery telefonów. Należy oznaczyć je poprzez specjalne tagi strukturalne ze schema.org ułatwiające robotom wyszukiwarki rozpoznanie danych kontaktowych i zrozumienie zawartości strony. Nie są one widoczne dla zwykłych użytkowników.
  • wstawienie mapy Google, która pokazuje lokalizację jako zweryfikowany punkt. Pomaga to użytkownikom określić położenie firmy.
  • nasycenie strony i treści frazami, na które chcemy pozycjonować firmę, szczególnie uwzględniając nazwę regionu i miejscowości.
  • założenie wizytówki w Google Moja Firma, dzięki której firma wyświetli się zarówno w klasycznych wynikach wyszukiwania, jak i w mapach Google. Taka usługa sygnalizuje również, że firma została zweryfikowana i rzeczywiście prowadzi działalność pod określonym adresem. Użytkownicy mogą również wystawiać opinie, a pozytywna ocena zwiększa widoczność wizytówki. Warto więc zadbać, żeby klienci pozostawiali gwiazdki i wyrażali swoje zdanie na temat świadczonych usług.

Oprócz wyżej wymienionych elementów, należy również pamiętać o kilku innych czynnikach, które mogą pozytywnie wpłynąć na wypromowanie strony w wynikach lokalnych:
  • NAP (ang. Name, Adress, Phone), czyli umieszczanie danych teleadresowych firmy we wszystkich ogłoszeniach, zaufanych katalogach oraz na różnych portalach. Google może dzięki temu powiązać takie wzmianki i przypisać je do naszej firmy, a w konsekwencji pozycjonowanie staje się łatwiejsze.
  • linki z lokalnych stron, które prowadzą na stronę firmy z portali o charakterze lokalnym. Zazwyczaj jest to bardzo proste, a skutecznie ułatwia znalezienie naszego biznesu. Takie serwisy to np. oficjalna strona miasta, strona z lokalnymi wiadomościami, lokalna gazeta itp.
  • fora branżowe i regionalne, ponieważ wartościowe komentarze i nienachalne dodanie linku ze stroną firmy pokazuje jej wiarygodność oraz daje szansę, że internauci zaufają fachowej obsłudze.
  • blog wewnętrzny, który dostarcza specjalistycznych treści budując zaufanie oraz zwiększając ruch na stronie. Jest to również istotny element promocji w Google, ponieważ dzięki profesjonalnym artykułom wzrasta atrakcyjność strony.
  • blogi zewnętrzne, gdzie warto oprócz samych komentarzy z fachową opinią dodawać również własne teksty po uzyskaniu zgody od właściciela. Za pomocą umieszczonego linku do strony firmy można dotrzeć do większej liczby odbiorców.
Najlepiej jest łączyć wszystkie te działania, aby skutecznie reklamować biznes w internecie. Zaistnienie na wysokiej pozycji wyników w wyszukiwarce zwiększa szanse firmy na zostanie liderem w danym regionie.

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Zastanawiając się nad pozycjonowaniem lokalnym trzeba przemyśleć u kogo najlepiej się sprawdzi. Przede wszystkim kierowane jest do firm, które oferują swoje produkty i usługi wyłącznie na terenie jakiegoś miasta lub regionu. Mogą to być przedsiębiorstwa małe lub duże, ale chcące dotrzeć do odbiorców na danym obszarze. Poleca się je przede wszystkim w takich biznesach, które świadczą usługi bezpośrednio u klienta, np. hydraulik, elektryk, firma budowlana oferująca remonty, a także w przypadku, kiedy to klient musi osobiście stawić się w firmie, np. fryzjer, dentysta, mechanik. To także doskonały pomysł dla branży gastronomicznej, czyli różnego rodzaju restauracji i kawiarni, oraz usług hotelarskich. Sprawdzi się to nie tylko dla lokalnych mieszkańców, ale również turystów, którzy często korzystają z wyszukiwarki, ponieważ nie znają danej miejscowości. Przy pozycjonowaniu lokalnym musimy przede wszystkim zastanowić się jaki zasięg ma nasza działalność i jeśli nie potrzebujemy konkurować z firmami ogólnopolskimi, to warto w nie zainwestować.

Pozycjonowanie lokalne, czyli szansa na sukces

Dla przedsiębiorców działających w ramach danego obszaru, pozycjonowanie lokalne strony firmowej jest najlepszym sposobem na promocję biznesu w internecie. Nie tylko pomaga skutecznie dotrzeć do nowych klientów, ale także zwiększa szansę, że skorzystają z proponowanych usług. Takie pozycjonowanie jest także odpowiednio tańsze niż wykorzystujące frazy ogólne, więc dobrze jest rozpocząć w ten sposób zwiększanie widoczności strony w wyszukiwarce. Jest to także dobry początek, jeśli z czasem zdecydujemy się na szerszy zasięg, bo dodanie fraz ogólnopolskich przy solidnej pozycji startowej jest dużo skuteczniejsze. Aby zaistnieć w świadomości lokalnych odbiorców, należy postawić na pozycjonowanie lokalne. W końcu zwiększona obecność w internecie to gwarancja większej liczby klientów.