Ile zapłacisz za pozycjonowanie?

Pozycjonowanie strony składa się z całego szeregu działań, które pomagają poprawić jej pozycję w wyszukiwarce. Poza tym nie bez znaczenia jest także punkt startowy, w którym witryna znajduje się przed wdrożeniem strategii. W związku z tym, cena pozycjonowania i całej kompleksowej usług SEO zależna jest od wielu czynników, a podanie jednej prostej recepty na jej ustalenie jest niemożliwe. Jeśli chciałbyś zlecić wykonanie tych prac profesjonalnej agencji SEO to zobacz, co może wpłynąć na koszt pozycjonowania.


Co decyduje o cenie pozycjonowania?

Na samym początku współpracy pozycjoner musi dokonać analizy strony oraz branży, w której działa firma. Tylko w ten sposób może przygotować ofertę odpowiadającą wymaganiom klienta. Po konsultacjach oraz ustaleniu, jakie cele mają zostać zrealizowane, można przejść do właściwej wyceny.
1. OSTATECZNY WYNIK POZYCJONOWANIA
Chcąc pojawić się na dobrej pozycji w rankingu Google musimy zastanowić się, które miejsce będzie dla nas zadowalające. TOP10, a może TOP3? Jeżeli chcemy zostać liderem w branży, na pewno pozycjonowanie będzie trudniejsze, a tym samym droższe. Decydując się na wypromowanie tylko konkretnych produktów lub wzmocnienie marki, możemy liczyć na mniejszą konkurencję i trochę zaoszczędzić. Ważne jest, więc określenie skali, na jaką chcemy dominować w wyszukiwarce.
2. KONKURENCYJNOŚĆ
Jeżeli działamy w sferze, gdzie prawdziwi giganci już dawno temu zawłaszczyli sobie rynek, to pozycjonowanie może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Dlatego dobór słów kluczowych będzie tutaj szczególnie ważny, bo w takim przypadku można próbować walczyć na najpopularniejsze frazy, co jest droższym przedsięwzięciem, albo znaleźć swoją niszę w bardziej szczegółowych, ale mniej oczywistych słowach kluczowych.
3. STRONA WWW
Nie bez znaczenia jest także dotychczasowy wygląd i funkcjonalność strony naszej firmy. Jeżeli od dawna nie była aktualizowana, to może wymagać wielu technicznych zmian pod SEO. Liczba usprawnień, które będzie należało wprowadzić bez wątpienia wpłynie na koszt pozycjonowania.
4. DOTYCHCZASOWE DZIAŁANIA
W przygotowywaniu oferty liczy się także, czy do tej pory prowadzone były jakieś działania marketingowe, mające wpłynąć na zwiększenie popularności w sieci. Jeżeli tak, to czy były one prowadzone na własną rękę, czy przez profesjonalistów? Mogło się także zdarzyć, że nieprawidłowe wdrażanie strategii spowodowało nałożenie filtrów Google lub usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki. Zadanie przywrócenia jej normalnego statusu może okazać się trudnym zadaniem.
5. RAMY CZASOWE
To, jak szybko chcemy zobaczyć pierwsze rezultaty również może wpłynąć na cenę usługi. Jeżeli interesuje nas długoterminowa współpraca z agencją SEO to koszty będzie można odpowiednio rozłożyć lub zmniejszyć. Natomiast spodziewanie się szybkich efektów raczej nie popłaci.

Oczekiwanie, że od razu dostaniemy sztywno określony kosztorys całego SEO jest błędne, ponieważ pozycjonowanie stron - optymalizacja, linkowanie, tworzenie treści to dziedziny nieustannie się zmieniające. Google cały czas dopracowuje swoje algorytmy, więc nadążanie za nimi wymaga monitorowania sytuacji na bieżąco. Dlatego do każdego klienta podchodzi się indywidualnie, aby miał szansę nadążyć za konkurencją i zmianami na rynku.

Za co płacisz przy pozycjonowaniu?

Pozycjonowanie to cały zestaw usług, w których skład wchodzą:
  • konsultacje i doradztwo,
  • zaplanowanie strategii,
  • analizy oraz audyty SEO,
  • optymalizacja strony www,
  • link building, czyli pozyskiwanie linków,
  • rozbudowywanie treści na stronę i artykułów sponsorowanych,
  • likwidacja filtrów i kar nałożonych przez Google,
  • stałe monitorowanie sytuacji,
  • raportowanie postępów.

Wszystkie te działania wpłyną na to, na którym miejscu nasza strona znajdzie się w rankingu Google, dlatego specjaliści muszą włożyć dużo pracy na każdym etapie pozycjonowania.

Modele rozliczeń

W związku z tym, że pozycjonowanie i jego sukces zależą od wielu czynników, istnieje kilka modeli rozliczeń za jego wykonanie. Do najpopularniejszych należą abonament miesięczny, wynagrodzenie za efekt, w tym płatność za konwersję albo ruch oraz model mieszany.
1. ABONAMENT MIESIĘCZNY
To najbardziej popularny model, ponieważ umożliwia swobodną pracę nad całą stroną. Tutaj koszt będzie zależał od konkurencyjność na rynku oraz specyfiki branży, a w skład usług wejdą wszystkie działania związane z pozycjonowaniem. Zostanie nam także przypisany opiekun-specjalista, który okresowo przygotuje raporty informujące o postępach.
2. KONWERSJA
To, że naszą witrynę zaczyna odwiedzać więcej użytkowników nie oznacza, że znajduje to odzwierciedlenie w zyskach. Dlatego agencja SEO może przejąć część tego ryzyka i wycenić, jaka jest wartość konwersji, czyli ile osób po wejściu na stronę decyduje się rzeczywiście skorzystać z oferty lub wypełnić formularz. Wówczas uwzględnia się charakter strony, żeby ustalić na czym będzie polegać konwersja i na tej podstawia ustala cenę bazową.
3. RUCH
Najczęściej przeznaczone dla dużych portali o zróżnicowanej treści. W tym przypadku płaci się za liczbę wejść na stronę, a kwotę ustala się mnożąc wyniki pobrane z Google Analytics przez ustaloną stawkę za każde jedno kliknięcie.
4. MODEL MIESZANY
Najbardziej kompleksową usługę uzyskamy łącząc abonament z płatnościami za konwersję lub ruch.

Decydując się na któryś z tych modeli należy pamiętać, że w każdym przypadku będzie liczyła się charakterystyka strony. Prowadząc bloga branżowego raczej zależy nam na liczbie wejść, natomiast dla sklepu internetowego największe znaczenie ma liczba odwiedzających, którzy po kliknięciu na stronę dokonają zakupu. Warto udać się do dobrej agencji, żeby doradziła, jaka forma sprawdzi się u nas najlepiej.

Cena pozycjonowania to sprawa indywidualna

Wskazanie konkretnego kosztu pozycjonowania bez poznania sytuacji klienta jest bardzo trudnym zadaniem. Dlatego niektóre agencje pokazują widełki cenowe, ale nawet wtedy należy zastrzec, że są to tylko informacje orientacyjne. Ostatecznie wpływ na to, ile zapłacimy za tę usługę będzie miało wiele czynników, takich jak zasięg, branża, czas współpracy oraz wyznaczone cele. Cena za pozycjonowanie strony zawsze powinna być indywidualnie dobierana. Przede wszystkim należy więc skonsultować się z firmą SEO i indywidualnie ustalić koszty całej operacji. Agencje SEO / SEM często oferują różne promocje cenowe, stąd zdecydowanie warto skorzystać z opcji bezpłatnej wyceny niezależnie od czasu.