Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego to działania polegające na zapewnieniu jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki. W przypadku usług e-commerce należy wybrać frazy, które dotyczą konkretnych produktów, a także wskazują ofertę firmy bez podania określonego artykułu.


Jak można zwiększyć widoczność sklepu w sieci?

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet, dlatego wzrasta również konkurencyjność. Najważniejszy w e-commerce jest oczywiście ruch na stronie, ponieważ to bezpośrednio przekłada się na sprzedaż generowaną online. Aby zapewnić swojej firmie jak największą liczbę odbiorców, należy więc odpowiednio ją wypozycjonować, aby znajdowała się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania organicznego, czyli po wpisaniu przez użytkownika w wyszukiwarce określonego wyrażenia. Skuteczne promowanie sklepów wymaga jednak sporego doświadczenia, które pomaga w wymyślaniu odpowiednich fraz. Do tego dochodzi regularna optymalizacja strony, dzięki czemu zainteresowany klient szybko i skutecznie może odnaleźć interesujący go produkt. W pozycjonowaniu sklepu ważne są również tytuły i podstrony, bo to ich treści wpływają na zwiększenie ruchu w serwisie. Dzięki wszystkim tym działaniom, nawet przy dużej konkurencji, sklep opierający się na pozycjonowaniu jest w stanie stać się najchętniej odwiedzaną stroną.

Co wyróżnia pozycjonowanie sklepów internetowych?

Sklepy internetowe są trudniejsze w pozycjonowaniu ze względu na konieczność wyboru odpowiednich fraz kluczowych. Często okazuje się, że do jednego produktu pasuje ich całkiem sporo, dlatego należy dobrze je przemyśleć, aby były skuteczne. Jest to tzw. model pozycjonowania long tail, czyli pozycjonowanie szerokie. Powinno się dopasowaćzarówno frazy ogólne, jak i bardziej szczegółowe, ponieważ im bardziej popularne, tym trudniej się na nich wypromować. Natomiast dobrze dopracowane pomogą także w przyciągnięciu klientów niekoniecznie zainteresowanych określonym produktem, ale np. jego działaniem czy właściwościami. Ważnym elementem w promowaniu sklepów internetowych są również unikatowe opisy produktów. Im bardziej oryginalne, tym lepiej, bo dają większą szansę na wyróżnienie się w wyszukiwarce, ponieważ Google chętniej je docenia. Natomiast jest to dosyć trudne zadanie, dlatego warto zaufać specjalistom, którzy dobrze wiedzą, jak przygotować taki opis. Kluczowym aspektem w pozycjonowaniu usług e-commerce są również platformy, z których korzystają firmy. Istnieje zarówno oprogramowanie płatne, jak i darmowe, co często ma wpływ na dostęp do kodu źródłowego i jego optymalizacji. Dlatego pozycjonowanie w przypadku sklepu może okazać się bardziej wymagające, więc przy wyborze skryptu należy wziąć to pod uwagę.

Oprogramowanie do sklepów internetowych

Na rynku istnieje bardzo szeroki wybór oprogramowania, w zależności od możliwości, przeznaczenia oraz ceny. Ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji będą właśnie koszty, ponieważ do technologii strony należy również doliczyć ewentualne opłaty za domenę oraz utrzymania własnego serwera, jeżeli zachodzi taka konieczność. Najczęściej używane są oczywiście bezpłatne skrypty, które nie wymagają żadnych zaawansowanych procesów instalacyjnych. Są one szczególnie polecane dla początkujących sklepów internetowych, ponieważ można wypróbować, jakie ewentualne funkcje mogą się przydać w przyszłości. Choć często są one słabiej zoptymalizowane pod pozycjonowanie to dobrzy programiści mogą szybko wyeliminować błędy i przygotować kod pod Google lub inną przeglądarkę, bo dostęp do niego nie jest ograniczony. Dla bardziej wymagających firm polecane są płatne serwisy, ponieważ umożliwiają one większą swobodę i personalizację, dostosowaną do indywidualnych potrzeb sklepu. Oferują wsparcie techniczne oraz programistyczne, ponadto dba się o to, aby pasowały do aktualnych wymagań polskiego rynku. Natomiast w tym przypadku niekiedy nie da się wprowadzać zmiany w kodzie źródłowym z poziomu panelu. Należy wówczas wykupić dodatkową usługę od producenta, a nierzadko trzeba poczekać zanim optymalizacja zostanie zakończona. Dlatego warto rozważyć wszystkie za i przeciw, aby wybrać odpowiednią platformę dla swojej firmy. Do najbardziej popularnych platform sprzedażowych należą:

Shoper

Jest to platforma płatna, która świadczy usługi zarówno w oparciu o serwery producenta lub po wykupieniu licencji również na serwerze sklepu. Największą przewagą Shoper jest możliwość integracji sprzedaży online z najbardziej znanymi w kraju stronami aukcyjnymi, serwisami z płatnościami, programami księgowymi oraz firmami kurierskimi. Ponadto oferuje ponad 250 wbudowanych funkcji, a także wiele gotowych szablonów. Shoper jest także dosyć przyjazny w zakresie pozycjonowania, oferując między innymi ustawianie mega-tagów kategoriach.

PrestaShop

To darmowe oprogramowanie z intuicyjną obsługą. Pozwala na wdrożenie wielu działań SEO, ale standardowa konfiguracja nie sprzyja dobremu pozycjonowaniu. Natomiast platforma ciągle jest rozwijana, często dodawane są także nowe moduły. Niektóre z nich są płatne, ale mają także swoje darmowe odpowiedniki. PrestaShop zdaje egzamin w przypadku małych i średnich sklepów, ale przy dużych firmach raczej warto zainwestować w płatną platformę.

Clickshop / Home.pl

Oprogramowanie proponowane przez Home.pl oparte jest na rocznym abonamencie. Największą zaletą Clickshop są zminimalizowane formalności niezbędne do uruchomienia sklepu. Poza tym na start dostępne są również szablony treści stron do wykorzystania w sklepie. Intuicyjny asystent ułatwia sprawne przejście przez proces konfiguracji, a zespół specjalistów jest do dyspozycji na każdym etapie zakładania strony.

Magento

Jeden z najbardziej zaawansowanych serwisów spośród usług darmowych (Community Edition), choć występuje również w formie płatnej (Enterprise Edition). Poleca się go zwłaszcza średnim i dużym firmom, ponieważ posiada rozbudowany system funkcji i analizy danych, ale utrzymanie i modyfikacja oprogramowania są kosztowne i wymagają wydajnego serwera. Na początku może wydawać się także mało intuicyjny w obsłudze, również pod względem optymalizacji SEO. Oferowane wsparcie techniczne w języku angielskim pomaga jednak rozwiać wiele wątpliwości.

IdoSell Shop – IAI Shop

Posiada wiele funkcjonalności zintegrowanych z najważniejszymi systemami zewnętrznymi, które przydają się w prowadzeniu sprzedaży online. Oferowany jest w ramach abonamentu miesięcznego. Swoim klientom gwarantuje nieograniczone wsparcie techniczne, które pomaga zoptymalizować działanie platformy. Nie ma jednak swobodnego dostępu do skryptu, więc dostosowanie go do SEO wymaga wykupienia usługi u programistów producenta.

Drupal

Oprogramowanie open source, które zdobywa coraz większą popularność. Oferuje spore możliwości w zarządzaniu treścią oraz pozycjonowaniu. Panel administracyjny jest intuicyjny i umożliwia zarządzanie kilkoma stronami. Niestety bez wiedzy programistycznej ciężko jest samemu stworzyć sklep internetowy, więc może być potrzebna firma zewnętrzna. Drupal wspiera różne form płatności oraz pozwala na tworzenie wersji mobilnej i responsywnej sklepu.

OScommerce

Kolejny z darmowych programów, który posada wiele funkcjonalności. Panel administracyjny umożliwia dodawanie towarów, obsługę zamówienia oraz dodawania modułów. Nie jest już tak popularny, ale nadal cieszy się sporym zainteresowaniem. Wiele dodatków dostosowanych jest do polskich warunków, np. w kwestii dostawy. Polecany osobom, które mogą poświęcić trochę czasu na optymalizację systemu i dostosowanie go do własnych potrzeb.

OpenCart

W formie startowej oferuje mniejsze możliwości niż podobne platformy, ale istnieje możliwość rozbudowania go o nowe funkcjonalności, ponieważ dostarcza spory wybór płatnych i darmowych wtyczek. OpenCart posiada intuicyjny panel administracyjny, który nie powinien przysporzyć większych problemów nawet osobom rozpoczynającym swoją przygodę z e-sklepem. Największą wadą jest, że zaktualizowanie oprogramowania może powodować konflikty z zainstalowanymi wtyczkami, bo nie są one na bieżąco dostosowywane. Przy pozycjonowaniu przyda się programista.

Quick.Cart

Idealny dla sklepów z małą liczbą produktów. Występuje w wersji bezpłatnej oraz jako skrypt płatny, który poszerzony jest o dodatkowe funkcje. Quick.Cart niewątpliwie wyróżnia się prostą obsługą oraz wydajnością. Niestety panel nie umożliwia obsługi pod względem optymalizacji SEO, dlatego w tym celu potrzebna będzie osoba ze znajomością PHP, HTML oraz CSS. Wybór rozszerzeń platformy jest dosyć ograniczony, więc nie należy spodziewać się dużych możliwości jej rozbudowy.

Selly

Platforma płatna w ramach miesięcznego abonamentu. Do wyboru jest kilka opcji, które odpowiednio uzupełniają jej funkcjonalności. Można ją integrować z wieloma serwisami online, systemami księgowymi, firmami kurierskimi itp. Panel administracyjny jest intuicyjny w obsłudze, więc nie sprawi problemów nawet osobom niezbyt zorientowanym. Dostępne są również wersje e-sklepu w różnych rozdzielczościach – responsywne oraz na urządzenia mobilne.

GoShop

Producent dostarcza oprogramowanie dostosowane do każdego sklepu według indywidualnych potrzeb firmy. Posiada szereg funkcji, które ułatwiają prowadzenie e-biznesu. Oferuje również wsparcie techniczne oraz przeprowadza przez cały proces uruchamiania strony. Konieczne jest wykupienie licencji, ale niestety nie daje to dostępu do kodu źródłowego, więc pozycjonowanie może być utrudnione.

WooCommerce

Nie jest to typowy sklep internetowy, a jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPress eCommerce, która poszerza funkcjonalności tej platformy. Jest darmowa, ale posiada wiele modułów świetnie zintegrowanych z WordPressem. Szczególnie polecana osobom, które prowadzą już stronę na tej platformie i chciałyby rozszerzyć swoją działalność o mały sklep. Wówczas nie będą one miały problemów z prowadzeniem strony, ponieważ bazuje ona na panelu WordPress. Przy większych asortymentach wymagany jest już jednak dostęp do bardziej wydajnego serwera.

Sote

Skrypt prosty w obsłudze, dostosowany do prowadzenia sprzedaży zarówno w Polsce, jak i w Europie. Można wykupić dostęp do platformy w ramach abonamentu lub licencji, dzięki której możemy zainstalować Sote jako oprogramowanie na własnym serwerze. Dostępnych jest sporo funkcjonalności, które można dodatkowo poszerzyć. Panel obsługi nie jest tak intuicyjny jak w przypadku innych platform, ale można go spokojnie opanować. Trzeba natomiast uważać przy aktualizacji, ponieważ każda modyfikacja plików źródłowych, którą wykonamy sami, blokuje możliwość pobrania nowej wersji od producenta.

Shopgold

Program wykupuje się w ramach licencji, więc nie trzeba obawiać się opłat abonamentowych. Oferuje dużo funkcjonalności oraz platformę łatwą w obsłudze. Ponadto można wybierać spośród gotowych szablonów graficznych, a także tworzyć własne projekty. Shopgold oferuje integrację z najpopularniejszymi serwisami aukcyjnymi, systemami płatności oraz firmami kurierskimi. Tutaj także mamy zagwarantowane wsparcie techniczne i bezpłatne aktualizacje oprogramowania. W ramach pozycjonowania oferują współpracę ze swoim partnerem.

Sky-Shop

Największą zaletą tej platformy jest możliwość przeniesienia danych ze wszystkich popularnych skryptów. Jest to duża pomoc w optymalizacji, bo dzięki temu nie ma obawy o utratę użytkowników, zmiany w bazie produktowej lub strukturach kategorii, co mogłoby rzutować na pozycję w wynikach wyszukiwania. Niestety nie ma dostępu do kodu źródłowego. Sky-Shop oferuje usługi w ramach abonamentu, więc nie ma możliwości przeniesienia oprogramowania na własny serwer. Panel administracyjny jest łatwy w obsłudze, a integracje z systemami płatności, firmami kurierskimi oraz innymi platformami ułatwiają prowadzenie e-sklepu.

RedCart

Oparty na oferowaniu skryptu w ramach usługi, jest jednak nieco tańszy niż konkurencja. Panel administracyjny jest całkiem intuicyjny, a sama platforma zintegrowana z popularnymi stronami aukcyjnymi, systemami płatności, hurtowniami. Oprócz tego oferuje również możliwość obsługi sklepów w wielu językach. Oprogramowanie jest często aktualizowane, ale nie ma pełnej możliwości samodzielnej optymalizacji SEO. Konieczna będzie współpraca z programistami RedCart w celu ustalenia wytycznych.

Shoppy

Platforma oferuje zarówno obsługę darmową, jak i płatną, ale koszt nie jest duży. Szczególnie można ją polecić małym firmom, ponieważ bezpłatny dostęp do serwera oferuje się tutaj na utworzenie ok. 250 produktów. Poza tym skrypt zintegrowany jest z najpopularniejszymi serwisami płatnościowymi oraz aukcyjnymi. Daje szeroki wybór szablonów graficznych, ale proponuje również rozszerzenie możliwości na życzenie klienta. Panel administracyjny jest prosty w obsłudze, więc nawet osoby z podstawową wiedzą powinny sobie poradzić.

Ebexo

Opłata za korzystanie z usług jest abonamentowa, ale oferuje pełen dostęp do serwera bez limitów. Są dwie kategorie usług, więc można wybrać, która kwota nam odpowiada. Dodatkowo udostępnia pomoc techniczną oraz szeroką gamę integracji z innymi serwisami. Posiada także sporo funkcjonalności, które pomagają w obsłudze sklepu. W zakresie SEO umożliwia optymalizację nagłówków oraz kluczowych parametrów, a także proponuje modyfikację struktury na życzenie.

Shoplo

Dostępna jest w ramach abonamentu, ale wszystko pozostaje na serwerze Shoplo. Stosunkowo niskie ceny oraz łatwość w założeniu strony mogą zachęcić firmy bez doświadczenia w prowadzeniu sklepu online. Jest to platforma dostosowana również do optymalizacji SEO, a za pomocą formularza bez problemu można zmienić między innymi metadane. Niewątpliwie pod tym względem wyróżnia się na tle konkurencji. Poza tym Shoplo oferuje podobne funkcjonalności, jak inne strony.

Shopify

Jedna z najprężniej rozwijających się platform, oferowana w ramach abonamentu. Jest stosunkowo łatwa w obsłudze, a oprócz domyślnych funkcjonalności oferuje również możliwość ich rozbudowy o dodatkowe moduły. Oferuje także darmowy czas próbny oraz szeroki wybór gotowych szablonów, które można w łatwy sposób modyfikować. Panel administracyjny jest intuicyjny, więc bez problemu można skonfigurować ustawienia. Jak widać wybór platformy, na której można założyć sklep internetowy jest naprawdę ogromny. Najważniejsze to jednak wziąć pod uwagę, na jakiś funkcjonalnościach nam zależy, jak duży jest nasz sklep i asortyment oraz czy wolimy przetestować darmowe oprogramowanie, czy warto zaufać serwisom płatnym.

Ile zapłacimy za ten typ pozycjonowania ecommerce?

Ceny pozycjonowania stron zależą od kilku czynników, przede wszystkim branży, analizy sklepu oraz celów, które firma sobie obrała. Ponieważ jednak liczy się także wielkość sklepu oraz platformy, z której korzysta, każda wycena powinna być dopasowana indywidualnie do klienta. Ważne jest także, aby uwzględnić:
  • jak długo sklep istnieje na rynku,
  • jakie działania zostały już podjęte w ramach pozycjonowania, czy było to na własną rękę czy prowadzone przez agencję,
  • jakie ewentualne błędy mogły z tego wyniknąć,
  • czy sklep ma nałożony filtra Google.
Im więcej pracy trzeba będzie wykonać, tym wyższy będzie koszt usługi. Ponadto, jeżeli strona ma wiele podstron i zakładek to wpłynie to na cenę. Prawidłowo wykonane pozycjonowanie obejmuje oprócz strony głównej także wszystkie karty produktowe, strony informacyjne i kategorie produktów. Dla wysoko konkurencyjnych branż zapewnienie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania jest dodatkowo utrudnione. Specjalista od marketingu musi wówczas odnaleźć element, który wyróżni firmę na tle innych. Dlatego dla branży niszowej koszt pozycjonowania będzie stosunkowo niższy niż takiej, gdzie usługi oferuje wiele sklepów. W celu rozeznania się w kosztach pozycjonowania warto skonsultować się z agencją i poprosić o indywidualną wycenę, w której zostaną wzięte pod uwagę zarówno możliwości sklepu, jak i potrzeby klienta.

Dlaczego warto pozycjonować sklep internetowy?

Jak widać mnogość portali dla e-biznesu pokazuje, że konkurencja na rynku jest ogromna, bo internet stał się jednym z głównych kanałów zakupowych. Niestety powoduje to, że sklepy często giną pośród podobnych ofert w wyszukiwarce, a wygenerowanie dużego ruchu na stronie staje się niemożliwe. Pozycjonowanie sklepów internetowych w Google jest niezbędne, aby zwiększyć sprzedaż na stronie. Najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom, ponieważ samodzielnie nie da się wiele zdziałać. Wszystko jest brane pod uwagę podczas optymalizacji strony, aby ustalić odpowiednią cenę, zgodną z oczekiwanymi rezultatami. Popularność w sieci to gwarantowane wyższe dochody.