Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie szerokie to działanie polegające na używaniu dużej liczby fraz kluczowych, które odpowiadają treści strony internetowej. Tę metodę stosuje się w celu pozyskania użytkowników używających długi i precyzyjnych zapytań w wyszukiwarkach.


Dlaczego stosuje się pozycjonowanie szerokie?

Wbrew pozorom pozycjonowanie na popularne frazy niekoniecznie przyczyni się do zwiększenia ruchu na naszej stronie. Czasami warto postawić na bardziej szczegółowe wyrażenia, które są mniej konkurencyjne. Skupiając się na elementach wyróżniających produkty lub usługi danego sklepu szanse na trafienie do zainteresowanych klientów są większe, bo z reguły wyszukują oni konkretne frazy. Przy odpowiednio dobranych słowa kluczowych, nawet jeżeli będzie ich bardzo dużo, firma ma szansę dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Wszystko zależy od specyfiki branży, konkurencyjności oraz marketingowych celów. Sprawdzi się jednak najlepiej w przypadku stron wypełnionych dużą ilością treści.

Na czym poleca pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie, czyli tzw. long tail albo długi ogon, zakłada promowanie danej strony jak największą liczbą wyrazów kluczowych, które opisują oferowane przez firmę usługi lub produkty. W tym przypadku celem jest doprecyzowanie cech danego artykułu, aby użytkownik szukający konkretnej rzeczy trafił na naszą stronę. Zamiast skupić się na ogóle, staramy się być jak najbardziej szczegółowi. W tym rodzaju pozycjonowania skuteczność opiera się na założeniu, że użytkownik po wpisaniu ogólnej frazy niezadowolony z uzyskanych wyników, dopisuje kolejne słowa. Dzięki temu można stwierdzić, że taki klient jest bardziej zdecydowany na zakup, ponieważ od razu szuka konkretnej oferty. Takie świadome wchodzenie na stronę często bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży.

Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie wyróżnia się nie tylko wielkością, ale także szczegółowością fraz. W tym wypadku, jeżeli chcemy, żeby strona pojawiła się na pierwszych miejscach wyszukiwania, to należy dobrze zoptymalizować także witrynę, a to może okazać się trudnym zadaniem. Wówczas pozycjonuje się zarówno stronę główną, katalogi, jak i każdą z tematycznych podstron znajdujących się w serwisie. Takie działanie sprawia, że cała treść jest widoczna w wyszukiwarce na dużą liczbę konkretnych słów kluczowych. Kolejnym znakiem szczególnym długiego ogona jest mniejsza konkurencyjność. Pozycjonowanie na popularne frazy to ogromne wyzwanie, ponieważ stron chcących wypromować się w ten sposób jest bardzo wiele. Natomiast mniej oczywiste wyrażenia są równoznaczne z mniejszym zainteresowaniem innych firm, a tym samym ułatwiają uzyskanie wyższej pozycji. Bardzo ważna jest unikatowość. Podejrzenie działań u konkurencji na pewno może się przydać, ale kopiowanie fraz przez nich używanych nie będzie tak skuteczne, jak wymyślenie własnych. Dlatego, aby zwiększyć skuteczność pozycjonowania szerokiego należy dodać unikalne opisy, indywidualne dla każdego produktu i usługi. W ten sposób szansa na wyróżnienie się w wyszukiwarce rośnie.

Jakie korzyści płyną z pozycjonowania szerokiego?

Pozycjonowanie na długi ogon niewątpliwie się sprawdza. Wśród najważniejszych korzyści można wymienić:
  • dotarcie głównie do zdecydowanych klientów
  • widocznie szybszy efekt pozycjonowania
  • mniejsze koszty niż pozycjonowanie na frazy ogólne
  • wzrost czasu spędzonego na stronie i podstronach przez użytkowników
  • rozbudowane opisy zwiększają szansę, że witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania

Ta metoda promowania sklepu czy portalu jest także w pełni bezpieczna, bo polega na powiększaniu i ubogacaniu treści, co jest zalecane jako sposób na promocję strony. Ponadto, long tail ma także efekt uboczny – stosując długie frazy pozycjonujemy stronę jednocześnie na wyrażenia ogólne, które są jego częścią.

Kto najlepiej wychodzi na pozycjonowaniu szerokim?

Mimo tak wielu zalet, pozycjonowanie szerokie nie jest wskazane dla każdej strony internetowej. Najlepiej sprawdzi się w przypadku dużych sklepów z bogatym asortymentem, dzięki czemu długi ogon można budować w oparciu o konkretne cechy produktu. Wskazane jest, aby ogólne frazy znalazły się na stronie głównej, a te bardziej precyzyjne w opisach i na podstronach. Kolejnym beneficjentem mogą być serwisy informacyjne oraz portale, które zamieszczają wiele treści. Tutaj dużo można zdziałać na własna rękę, ale specjaliści SEO pomogą doprecyzować niektóre elementy, a także wyłapią błędy, mogące negatywnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania. Mogą również zaproponować teksty, które przyciągną nowych czytelników i tym samym wygenerują większe zyski z reklam. Oczywiście mniejsze portale również mają prawo korzystać z pozycjonowania szerokiego, ale wyniki nie będą tutaj aż tak zachwycające. Zawalenie strony za dużą liczbą opisów może spowalniać jej działanie i w efekcie odstraszać użytkowników. Poleca się za to prowadzenie blogów wewnętrznych, ponieważ treści artykułów to doskonałe pole do popisu dla pozycjonowania szerokiego, a poza tym branżowe teksty dodatkowo pomagają promować firmę jako specjalistów.

Ile trzeba zapłacić za długi ogon?

Wychodzi się z założenia, że im większa konkurencyjność w pozycjonowaniu na daną frazę, tym wyższa cena. W końcu wypromowanie strony tak, żeby znalazła się na górze rankingu jest wtedy bardzo utrudnione i pracochłonne. Dlatego z reguły pozycjonowanie szerokie jest tańsze, a efekty pojawiają się stosunkowo szybko. Natomiast wpływ na cenę usługi będzie miała także liczba wyrażeń kluczowych. Im ich więcej, tym trzeba przygotować się na większy wydatek. Jednak tutaj spadek na najważniejszą frazę nie będzie tak odczuwalny, jak w przypadku popularnych fraz, a nawet jeżeli zdecydujemy się tylko na wybrane wyrażenia kluczowe, to można wzmocnić linkowanie wewnętrzne. Na cenę pozycjonowania na pewno wpłyną też dotychczasowe działania SEO oraz ustalone cele marketingowe i sprzedażowe. Dlatego należy poprosić o indywidulną wycenę usługi w oparciu o konsultacje.

Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie szerokie?

Jeżeli nasz portal internetowy pełen jest różnorodnych produktów i treści, a konkurencja na rynku ogromna, to warto rozważyć długi ogon. Nie ma konieczności inwestowania dużych środków we frazy ogólne, dlatego to dobre wyjście szczególnie dla mniejszych firm i portali, które nie są w stanie zmierzyć się z branżowymi gigantami na popularne słowa. Poza tym klient po wpisaniu konkretnego wyrażenia jest bardziej pewny, że chce dokonać zakupu, czyli strategia wykazuje dużą skuteczność przekładając się nie tylko na ruch, ale także sprzedaż. Skonsultuj się z ekspertami i zobacz, czy nie zwiększysz swojej obecności w sieci dzięki pozycjonowaniu szerokim.