Pozycjonowanie w Google Maps

Pozycjonowanie w Google Maps to stworzenie wizytówki firmy, która będzie wyświetlała się w aplikacji po wpisaniu odpowiednich zapytań. W ten sposób użytkownik może poznać jej lokalizację oraz znaleźć podstawowe informacje na jej temat.


Czym jest Google Maps?

Google Maps to jedna z usług oferowanych przez Google, z której użytkownicy korzystają głównie jako nawigacji. Aplikacja ta pozwala na przeglądanie map, ale została również wzbogacona o wizytówki firm. W ten sposób można od razu poznać ich dokładną lokalizację i odnaleźć dogodny dojazd bez przełączania się między stronami. Poza tym, wyszukiwanie miejsc stało się łatwiejsze dzięki słowom kluczowym. Teraz nie trzeba znać pełnej nazwy interesującej nas firmy lub instytucji, żeby sprawdzić, gdzie się znajduje. Wystarczy odpowiednia fraza, a Google Maps wyświetli wszystkie o podobnym profilu znajdujące się w okolicy lub w innej miejscowości, którą określiliśmy. Przy okazji można również sprawdzić godziny otwarcia oraz przeczytać opinie.

Dlaczego warto pozycjonować firmę w mapach Google?

Pozycjonowanie w Google Maps stało się nieodłącznym elementem strategii SEO. Powodów do zaistnienia na mapach może być kilka:
  • idealne dla lokalnych firm – taka promocja jest szczególnie istotna, jeżeli usługi świadczone są lokalnie, ponieważ to najprostsza droga dotarcia do nowych klientów.
  • odpowiedź na zabiegi lokalizacyjne Google – od jakiegoś czasu Google skupia się na regionalizacji wyników i wyświetla je w oparciu o lokalizację użytkowników. Dlatego dobrze jest podać dokładne dane swojej firmy na wizytówce, żeby wyszukiwarka łatwo rozpoznała miejsce siedziby.
  • dobrze wypozycjonowane strony pojawiają się w wynikach ogólnych – jeszcze zanim przełączymy się na zakładkę Google Maps to już widzimy trzy najlepsze wyniki wyszukiwania wraz z miniaturką mapki.
  • to świetny sposób na promocję i trafienie do dużej liczby odbiorców – szczególnie dla firm, do których klienci muszą trafić osobiście lub takich, które dostępne są tylko lokalnie. Mapy Google świetnie sprawdzą się również w przypadku branży hotelarskiej, gastronomicznej oraz turystycznej, ponieważ w aplikacji mobilnej te kategorie wyświetlają się od razu po jej uruchomieniu.
Taka forma reklamy jest potrzebna każdej firmie, która posiada fizyczną siedzibę. Poza tym, jeżeli ktoś nie ma prawidłowo zoptymalizowanej i atrakcyjnej strony internetowej, to porządnie wykonana wizytówka Google może okazać się kluczowa w prowadzeniu działalności.

Jak działa pozycjonowanie w Google Maps?

Działania SEO w Google Maps polegają przede wszystkim na założeniu wizytówki, czego można dokonać za pomocą Google Moja Firma. Warto to zrobić, bo usługa jest darmowa. Następnie należy dokładnie uzupełnić profil firmy jak największą liczbą informacji na jej temat. Szczególnie istotna jest nazwa oraz słowa kluczowe, które również powinny zostać w niej zawarte. To właśnie dzięki nim algorytm Google rozpoznaje, czy Twoja firma pasuje do zapytania wpisanego przez użytkownika. Należy podać nie tylko adres, dane kontaktowe czy godziny otwarcia, ale nawet mało istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy informacje, takie jak dostępność miejsc parkingowych. Poza tym nie zapomnij także o logo i zdjęciach, bo dzięki temu klient będzie mógł łatwo rozpoznać miejsce, w które się udaje. Na pozycjonowanie wpływają także opinie wystawiane przez klientów. Wizytówka Google pozwala na dodawanie komentarzy, dlatego możesz poprosić o wystawianie ocen. Dobrą praktyką jest również monitorowanie zadowolenia oraz odpowiadanie na negatywne recenzje. Warto na nie reagować, ponieważ dzięki temu buduje się zaufanie i wiarygodność. W niektórych branżach możliwe jest również dodanie opinii z innych portali, np. Facebooka, więc nie należy ograniczać się tylko do Google. Google weryfikuje również firmę poprzez jej obecność w sieci. Dlatego ważne jest, aby generować wzmianki o niej w innych miejscach, takich jak katalogi firm, katalogi stron, fora czy artykuły sponsorowane. Należy przy tym upewnić się, że nazwa oraz dane teleadresowe zgadzają się z wizytówką, ponieważ algorytmy mogą jej nie rozpoznać. Im więcej obecności w sieci, tym bardziej wiarygodna firma według Google, co zwiększa jej szanse na częste pojawianie się na mapach. Warto więc postarać się, aby takich źródeł było jak najwięcej. Ostatecznie zawsze należy śledzić zmiany, które Google wprowadza w swoich algorytmach. Często okazuje się, że dokładnie uzupełniony profil i działające do tej pory słowa kluczowe już się nie sprawdzają, bo promowane są inne firmy. Dlatego warto zlecić zadanie pozycjonowania profesjonalnej agencji, która na pewno szybko się w tym zorientuje i poprawi pozycję działalności w wynikach wyszukiwania.

Co wpływa na pozycjonowanie w mapach Google?

Znając sposoby zaistnienia w mapach Google można się zastanowić, jakie czynniki mają znaczenie w pozycjonowaniu, a jest ich co najmniej kilka:
1. Informacje zawarte w wizytówce
Dobrze dobrane słowa kluczowe pozwolą szybko odnaleźć naszą firmę na mapie. Poza tym im więcej informacji o niej dodamy, tym lepiej będzie się prezentować. Warto więc dobrze uzupełnić swój profil.
2. Pozytywne opinie
Komentarze i liczba gwiazdek mają wpływ na to, jak firma będzie wyglądać w wynikach wyszukiwania. Posiadanie wielu recenzji, szczególnie dobrych, pokazuje, że klient może nam zaufać. Nie ma to bezpośredniego wpływu na ranking, ale na pewno pomaga dotrzeć do nowych odbiorców.
3. Linkowanie na serwisach zewnętrznych
Pozycjonowanie zależy również od linkowania wizytówki w sieci. Dodanie adresu i nazwy w katalogach i portalach branżowych zwiększa obecność firmy w internecie, tym samym sygnalizując Google, że jesteśmy ważnym graczem na rynku. Może to wywindować pozycję firmy w rankingu.
4. Optymalizacja strony i treści
Nie należy jednak zapomnieć, że posiadanie dobrze zoptymalizowanej i czytelnej strony internetowej to podstawa. Bardzo dokładnie wypełniona wizytówka w Google ma znaczenie, ale algorytmy wyszukują również fraz kluczowych w witrynie firmy. Bazując na niej, wyszukiwarka tworzy listę wyników, więc dbanie o treści wpływa także na pozycję w Google Maps. Google Maps działa na podobnej zasadzie co główna wyszukiwarka, dlatego stosowanie się do zaleceń związanych z pozycjonowaniem pomoże zająć dobre pozycje również podczas przeszukiwania mapy.

Google Maps jako niezbędnik sukcesu

Wyniki z Google Maps pojawiają się już nie tylko w tej zakładce, ale również nad pozycjami w wyszukiwaniu ogólnym. To udowadnia jak ważne jest posiadanie wizytówki. Mapy Google to również dobry sposób na dotarcie do klientów, ponieważ używają jej, aby odnaleźć najlepszy dojazd w interesujące ich miejsca. Dzięki informacjom zawartym w wizytówce mogą nie tylko znaleźć adres, ale także przeczytać opinie oraz sprawdzić, jak wygląda firma, do której się udają. Warto więc zadbać o taką reklamę w internecie, ale należy ją także dobrze zoptymalizować, aby była skuteczna. Dlatego najlepiej zaufać specjalistom od pozycjonowania, którzy dobiorą odpowiednie strategie, aby firma wyświetlała się wyżej niż inne profile