Pozycjonowanie nie jest proste, bo składa się z wielu działań mających umożliwić stronie pojawienie się na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Podstawą jest oczywiście optymalizacja portalu pod względem algorytmów wyszukiwarki, ale te ciągle się zmieniają i często może być trudno za nimi nadążyć. Nawet jeśli nasza strona będzie mogła pochwalić się najpiękniejszą oprawą graficzną i fajnymi animacjami, to bez wdrożenia wytycznych Google szansa na to, że dotrze do nas potencjalny klient jest znikoma. Dlatego warto dowiedzieć się, jakie elementy mają wpływ na to, gdzie roboty umieszczą nas w rankingu.
1. Wiek domeny
To jak długo strona istnieje w internecie może zdecydować o miejscu w wynikach wyszukiwania. Badanie przeprowadzone przez Ahrefs pokazuje, że zaledwie 22% witryn o stażu 1 roku lub krótszym znajduje się w TOP10 rankingu Google. Dlatego jeśli Twoja witryna jest starsza, to już masz przewagę. Warto jednak zastosować się także do pozostałych zaleceń optymalizacji, bo ten jeden element nie wystarczy, żeby pokonać konkurencję.
2. Jakość treści na stronie
Jednym z istotnych czynników w pozycjonowaniu jest dodawanie fraz kluczowych, po których użytkownik wyszukuje interesujące go zagadnienia. Przy czym Google zwraca szczególną uwagę na jakość treści znajdujących się na stronie. Nadużycie identycznych lub bardzo zbliżonych wyrażeń jest karane przez wyszukiwarkę, ponieważ psuje odbiór.Unikatowość oraz merytoryczność tekstów i opisów to podstawowe czynniki decydujące o pozycji w wyszukiwarce, więc należy wystrzegać się powielania treści i tworzyć je z myślą o tym, żeby były przydatne dla użytkowników.
3. Długość treści na stronie
Tworzenie dobrych jakościowo tekstów na stronę z wykorzystaniem słów kluczowych to trudna sztuka. Do tego okazuje się, że ich długość także może mieć znaczenie. Głównie dlatego, że dobrze napisana treść stosująca się do zaleceń Google na temat wartościowych informacji, przyczynia się do popularyzacji witryny. Wiele firm decyduje się na prowadzenie blogów w ramach swojej działalności, ponieważ zwiększa to szansę na to, że serwisy zewnętrzne zaczną zamieszczać u siebie linki prowadzące do poszczególnych wpisów i ich fragmentów, wpływając znacząco na obecność strony w sieci. Im częściej pojawia się ona w internecie, tym wyżej znajduje się w rankingu Google.
4. Jakość linków do pozycjonowanej domeny
Serwisy zewnętrzne na których umieszczane są linki prowadzące do naszej strony mają wpływ na jej miejsce w wynikach wyszukiwarki. Google bierze to pod uwagę, aby ocenić, czy publikowane przez nas teksty są na tyle fachowe i merytoryczne, że mogą pasować do danej frazy. Dlatego podlinkowywanie swojej witryny na każdym portalu, nieważne jak kiepskim, jest niewskazane. Za to, jeśli do naszej domeny odnoszą się dobre jakościowo strony, szczególnie z tej samej branży, to Google uzna ją za przydatną dla użytkownika.
5. Optymalizacja kodu pod SEO
Przygotowanie odpowiednich tekstów i opisów to tylko jeden z aspektów pozycjonowania. Na miejsce w rankingu wpływ ma także:
- dodanie słów kluczowych do tytułu strony
, ponieważ po tym Google może od razu rozpoznać, z jaką witryną ma do czynienia. Poza tym tytuł wyświetla się w wyszukiwarce nad adresem URL. Ważne, żeby by unikalny i odróżniał nas od konkurencji.
- meta description
, czyli opis znajdujący się pod tytułem i adresem strony w wynikach wyszukiwania. Powinien zachęcać do odwiedzenia witryny lub sprawdzenia przygotowanej oferty.
- prawidłowe formatowanie tekstów
, czyli podzielenie ich na akapity oraz dodanie znaczników HTML określających strukturę tekstu, takich jak h1 dla nagłówków oraz h2 i h3 dla podtytułów.
- optymalizacja kodu CSS
zgodnie z obowiązującymi standardami.
Warto zwrócić uwagę na te techniczne elementy i odpowiednio je zoptymalizować, dzięki czemu Google nie będzie miał problemów z rozpoznaniem zawartości naszej strony.
6. Optymalizacja grafik
Jednym z ważnych aspektów portalu są umieszczone na nim zdjęcia i grafiki. Aby prawidłowo się wyświetlały oraz trafiły na najwyższe pozycje w Google Images, należy zadbać o:
- dobry rozmiar pliku
, ponieważ większe mogą powodować wolne ładowanie się strony, szczególnie jeśli jest ich dużo,
- nazwę obrazka
, w której warto zawrzeć słowa kluczowe, pamiętając, żeby nie była zbyt długa oraz nie zawierała znaków specjalnych, spacji oraz polskich liter, a poszczególne wyrazy należy oddzielić „-”,
- atrybut ALT
, czyli alternatywne opisy zdjęć, które podpowiadają użytkownikom jaką treść prezentują. Wyświetlają się, np. kiedy obrazek nieprawidłowo się ładuje, a roboty Google odczytują z nich informacje o stronie,
- podpis
, który niekoniecznie pomoże w rankingu, ale dzięki niemu odbiorca szybciej odnajdzie się na stronie.
7. Użyteczność strony, czyli UX
Google bardzo zależy na tym, aby w TOP10 znajdowały się strony, które użytkownicy uznają za przydatne. Przy dobieraniu treści do wyświetlenia w wynikach wyszukiwania posługuje się sztuczną inteligencją – RankBrain. System ten bierze pod uwagę trzy główne aspekty:
- procent osób, które kliknęły na link do naszej strony,
- procent osób, które weszły na naszą stronę i od razu ją zamknęły,
- oraz ile czasu na niej spędzili.
Jeśli duży odsetek odbiorców szybko zamyka kartę z naszym portalem, to Google otrzymuje sygnał, że nie posiada treści odpowiadających danemu zagadnieniu. Dłuższy pobyt to znak, że użytkownik znalazł potrzebne mu informacje. Dlatego tak ważna jest optymalizacja strony i zadbanie o jej merytoryczność.
8. Certyfikat SSL oraz bezpieczny protokół HTTPS
Zapewnienie bezpiecznego połączenia to podstawa. Wielu świadomych użytkowników wybiera strony, które posiadają certyfikat SSL umożliwiający transmisję zaszyfrowanych danych między przeglądarką a serwerem. Dodatkowy protokół HTTPS uwzględniony w adresie URL pomaga zachęcić odbiorców do wejścia na stronę, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, które wymagają podania szczegółowych informacji o sobie przy zamówieniu. Przeglądarka Google Chrome blokuje dostęp do stron bez takich zabezpieczeń, ostrzegając użytkowników, że witryna nie oferuje bezpiecznego połączenia. Google uznaje https również za element algorytmu wyszukiwania. Poza tym strony z https ładują się szybciej niż http, a to także ma wpływ na ranking. Dlatego warto uwzględnić certyfikat SSL i protokół HTTPS na swojej stronie.
9. Responsywność, czyli wersja strony na urządzenia mobilne
Duża część użytkowników sieci do jej przeglądania używa urządzeń mobilnych. W związku z tym Google zaczęło wyżej oceniać strony przystosowane do telefonów i tabletów za pomocą Mobile-First Index. Chcąc zaistnieć w wynikach wyszukiwania trzeba upewnić się, że nasza strona:
- jest responsywna, czyli automatyczne dostosowuje swoje treści i wygląd do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana,
- ma odpowiedniej wielkości czcionki, dobrze widoczne także na małych ekranach,
- przyciski i zakładki są właściwie wyskalowane, żeby można było łatwo w nie kliknąć,
- treści na małym wyświetlaczu nie są przysłonięte przez reklamy,
- strona ładuje się szybko zarówno na komputerze, jak i telefonie.
Tutaj znowu należy zwrócić uwagę na odbiorcę, aby zapewnić mu dostęp do podobnych treści niezależnie od urządzenia, z którego korzysta.
10. Szybkość ładowania się strony
Google walczy o dobre doświadczenie dla użytkownika, a szybko ładujące się strony mają na to ogromny wpływ. Jeżeli zadbamy o odpowiednie skalowanie obrazków oraz ograniczymy zbędne ozdobniki w naszej domenie, to na pewno zwiększymy swoje szanse na znalezienie się w TOP10. Ponieważ wyszukiwarka bardzo pilnuje dostosowania witryny do urządzeń mobilnych, należy również zadbać o to, żeby treści ładowały się sprawnie niezależnie od rozdzielczości ekranu i możliwości sprzętu. Przeciążenie portalu spowoduje spadek w rankingu, bo cierpliwość nie jest mocną stroną użytkowników internetu.
11. Sygnały z Social Media
Media społecznościowe od dawna mają ogromny wpływ na kreowanie trendów w sieci. Co prawda według Google to, ile razy nasza strona zostanie wspomniana w social media nie ma wpływu na ranking. Jednak nie można zaprzeczyć, że pewna korelacja istnieje, ponieważ im częściej użytkownicy udostępniają treści ze strony, tym większa szansa, że inni zaczną linkować naszą witrynę. Wystarczy więc umożliwić łatwy sposób na dzielenie się treścią w mediach społecznościowych i sygnalizować taką opcję odbiorcom, żeby stać się bardziej popularnym w internecie.
12. Znaczniki danych strukturalnych
Dane strukturalne to informacje dla robotów Google, dzięki którym moją szybko i łatwo interpretować zawartość strony. Mogą także pojawiać się jako dodatek do meta opisów w podglądzie wyników w wyszukiwarce w formie fragmentów rozszerzonych np. ceny produktu lub gwiazdek oceny. Do tego dochodzą także breadcrumbs, czyli znaczniki lokalizacji danej strony względem strony głównej. Im lepiej wdrożone są dane strukturalne, tym wyżej witryna znajdzie się w rankingu.
Wskazówki od Google
Aby upewnić się, że strona zostanie poprawnie zakwalifikowana w wyszukiwarce, warto zapoznać się ze wskazówkami Google dla webmasterów. Jest to zbiór zasad, którymi należy się kierować, aby zostać dobrze ocenionym, a także uniknąć kar za niedozwolone praktyki. Google radzi zadbać o strukturę strony i jej treści, aby upewnić się, że wszystkie elementy są prawidłowo oznaczone, dzięki czemu roboty będą mogły sprawnie je odczytać.
Należy przede wszystkim budować stronę z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarce, bo to oni są najważniejszymi odbiorcami witryny. Stosowanie sztuczek, maskowanie, ukrywanie treści i inne podobne działania nie będą mile widziane i mogą spowodować nałożenie filtra lub całkowite usunięcie z indeksu Google. Warto więc zaufać profesjonalnej agencji SEO, która w sposób prawidłowy zadba o pozycjonowanie strony.
Tworzenie witryn zgodnie z wymaganiami Google
Najważniejsze jest upewnienie się, że informacje znajdujące się na naszej stronie są przydatne z punktu widzenia jej odbiorcy. Treści powinny zawierać odpowiednie frazy kluczowe, które przyciągną użytkowników poszukujących konkretnych wiadomości.
Nie wolno zapomnieć również o linkach, ponieważ jeśli robot Google zauważy, że właściwe strony posiadają odnośniki do naszej domeny to uzna, że jest ona ważna z punktu widzenia określonego zagadnienia. Liczą się naturalne linki, czyli takie, które rzeczywiście zostały zamieszczone na serwerach zewnętrznych z powodów ich użyteczności. Linki nienaturalne używane jedynie do stwarzania pozorów popularności, będą ignorowane w indeksach.
Google przestrzega także przed firmami, które mogą stosować podejrzane techniki w optymalizacji strony pod przeglądarkę. Zachowanie ostrożności przy doborze agencji SEO pomoże ustrzec się przed karami i spadkiem w rankingu.
Pozycjonowanie to nie taka prosta sprawa
Optymalizacja SEO pod wyszukiwarkę Google czyli pozycjonowanie stron to bardzo złożony proces, na który składa się całe mnóstwo działań z zakresu marketingu interentowego
on site i
off site. Nie tylko należy stosować się do bardziej oczywistych zaleceń, ale także nieustannie śledzić zmieniające się trendy. Wskazówki Google oraz narzędzia i algorytmy, których używa są ciągle udoskonalane, więc zwykły użytkownik może nie nadążyć za wprowadzanymi poprawkami. Dlatego agencja SEO, powinna zająć się przygotowaniem strategii, audytem SEO i wdrożeniem
procesu pozycjonowania strony monitorując cały postęp prac nad
zwiększaniem widoczności witryny w SERPach. Sprawdź oferty i przekonaj się, jak możesz zadbać o widoczność swojej strony w wyszukiwarce.