?> Audyt SEO - DM Website

Audyt SEO

Optymalizacja strony internetowej bez początkowej analizy nie jest dobrym pomysłem. Nie wiadomo co należy zmienić, aby wyszukiwarka lepiej odczytywała zawartość, jeżeli nie sprawdzimy jej widoczności oraz czytelności dla użytkowników. Dzięki audytowi SEO można wskazać obszary wymagające zmiany oraz określić kierunek, w którym należy się rozwijać.


Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to działania sprawdzające kondycję witryny przed przystąpieniem do jej pozycjonowania. W jego wyniku przygotowuje się raport wskazujący na obszary wymagające poprawy oraz pomysły na ich ulepszenie. Podczas audytu bada się m.in. kod źródłowy strony, jej treści, nawigację, szybkość ładowania, doświadczenie użytkowników i wiele innych aspektów. Ocena wszystkich składników strony internetowej istotnie wpływa na czas potrzebny na zrealizowanie założeń pozycjonowania oraz oczekiwań klienta.

Co zawiera audyt SEO?

Do każdego zlecenia specjalista SEO podchodzi indywidualnie, dlatego znalezienie jedynego właściwego szablonu dla audytu SEO jest niemożliwe. W sporządzaniu takiego dokumentu ważne jest wskazanie konkretnych obszarów wymagających zmian oraz proponowanych rozwiązań. Do badanych elementów należą między innymi:
  • meta tagi i opisy dla strony głównej i poszczególnych podstron,
  • poprawność i merytoryczność treści,
  • kod źródłowy,
  • formatowanie zawartości i zastosowanie układu HTML,
  • poprawność adresu URL wewnątrz serwisu,
  • właściwe przekierowania na stronie głównej i podstronach,
  • oznaczenie danych strukturalnych,
  • szybkość ładowania się witryny,
  • analiza słów kluczowych i ich rozmieszczenie,
  • widoczność w wyszukiwarce,
  • ocena statystyk strony.
Kompleksowo przeprowadzona analiza pozwala odnaleźć nieprawidłowości w każdym aspekcie istotnym z punktu widzenia rankingu wyszukiwarki oraz odbiorców. Zaproponowane rozwiązania powinny przyczynić się do zwiększenia znaczenia strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Jakie korzyści wynikają z audytu SEO?

Każdy specjalista SEO rozpoczyna swoją pracę od audytu, ponieważ musi dowiedzieć się, z jakiej pozycji startuje witryna przed wdrożeniem odpowiednich rozwiązań. Korzyści z takiej analizy to między innymi:
  • zidentyfikowanie błędów technicznych i merytorycznych na stronie,
  • wskazanie obszarów wymagających rozbudowy,
  • określenie widoczności strony dla robotów wyszukiwarki,
  • zalecenia dotyczące poprawy elementów kluczowych dla pozycjonowania,
  • opracowanie indywidualnej strategii działania.
Audyt SEO jest drogowskazem, który pomaga w podejmowaniu skutecznych zabiegów, aby dobrze wypozycjonować stronę internetową.

Kiedy należy wykonać audyt SEO?

Pomimo że audyt SEO można wykonać na każdym etapie istnienia witryny, to są pewne momenty, w których jest to szczególnie zalecane.
1. Tworzenie nowej strony internetowej
Kiedy przygotowujemy nową witrynę, warto skonsultować się ze specjalistą SEO. Dzięki temu dostaniemy przydatne wskazówki pod pozycjonowanie już na początku, więc dużo łatwiej będzie je wprowadzić. Pozwala to ustrzec się przed wieloma błędami, które mogą okazać się trudne do usunięcia w przyszłości.
2. Wprowadzanie istotnych zmian
Najczęściej dotyczy to rozbudowywania istniejących treści, zmiany struktury graficznej i merytorycznej strony oraz domeny. Warto wówczas przeprowadzić audyt SEO, który pomoże wskazać ewentualne problemy z tym związane i określić, jak modyfikacje mogą wpłynąć na odbiór zawartości przez użytkowników i roboty wyszukiwarki.
3. Otrzymanie kary od Google
Zdarza się, że wyszukiwarka zidentyfikuje nasze działania w ramach promocji witryny jako nieprawidłowe i nałoży karę. Wówczas audyt SEO polega na analizie zaistniałej sytuacji oraz wskazaniu możliwych rozwiązań, które pomogą stronie wrócić do indeksu.
4. Brak oczekiwanych rezultatów
Być może prowadzona dotąd kampania nie przynosi efektów, których się spodziewaliśmy. Warto wtedy zwrócić się do specjalisty, który określi problematyczne obszary i wskaże rozwiązania prowadzące do realizacji wyznaczonych celów.
5. Utrata dotychczasowej pozycji
Jeśli strona do tej pory radziła sobie dobrze w rankingu Google, ale nagle spadła w wyszukiwaniu na określoną frazę, to należy przeanalizować co było tego przyczyną. Specjalista SEO przebada wówczas różne obszary i wskaże, jak zażegnać kryzys.

Komu przydadzą się wnioski z audytu?

Dane zawarte w raporcie audytu wbrew pozorom nie przydadzą się tylko do wyceny usługi. Dokument ten zawiera ogólną ocenę pozycji witryny w wyszukiwarce, więc takie informacje mogą zostać wykorzystywane przez:
  • właściciela strony lub sklepu internetowego,
  • programistów i web-developerów,
  • osoby zajmujące się sprzedażą i marketingiem,
  • specjalistów SEO/SEM.
To idealne narzędzie do usprawnienia wielu aspektów, nie tylko tych bezpośrednio związanych z pozycją w rankingu Google.

Ile kosztuje i jak długo trwa audyt SEO?

Zarówno cena, jak i czas realizacji audytu uzależniony jest od wielkości strony. Zazwyczaj na raport oczekuje się od kilku do kilkunastu dni, chociaż jest to sprawa indywidualna. Im bardziej rozbudowany jest serwis, zarówno pod względem treści, jak i struktury, tym dłużej potrwa jego analiza. Znacząco wpłynie to także na koszt. Dla prostych witryn to z reguły wydatek rzędu kilkuset złotych, ale dla dużego sklepu internetowego może wzrosnąć nawet to kilku tysięcy. Ciężko więc ustalić jednoznaczny cennik, dlatego najlepiej udać się do profesjonalnej i zaufanej agencji, która określi, z jaką opłatą musimy się liczyć.

Audyt SEO to niezbędny krok

Bez dokładnej analizy sytuacji ciężko jest podjąć jakiekolwiek działania zmierzające do jej poprawy. Nie można do końca wykorzystać potencjału strony, jeżeli nie przejdzie ona gruntownego badania. Jest to także dobry punkt wyjścia do prowadzenia innych działań marketingowych, np. wykupienia reklam. Wykonanie zabiegów zalecanych po audycie SEO gwarantuje, że osiągniemy wszystkie założenia, jakie sobie wyznaczyliśmy. Dlatego najlepiej zwrócić się do dobrej firmy, która rzetelnie przejrzy naszą stronę pod kątem możliwych udoskonaleń, dzięki czemu wyróżnimy się w sieci.