Pozycjonowanie stron a SEO – różnice

SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania w celu optymalizacji witryn pod wyszukiwarki, aby dana strona internetowa osiągnęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz kluczowych. Dotyczy to wdrażania rozwiązań związanych z treścią, kodem, linkowaniem i innych elementów, które odgrywają kluczową rolę w ustalaniu rankingu. Wbrew pozorom, SEO i pozycjonowanie nie są synonimami, chociaż ostatecznie czynności z nimi związane mają przyczynić się do zajęcia przez stronę jak najwyższego miejsca w wyszukiwarce.


Czym dokładnie jest SEO?

SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę, polega na dostosowywaniu treści oraz kodu i struktury strony, aby były odpowiednio odczytywane przez roboty wyszukiwarek internetowych.

Proces SEO składa się z następujących elementów:

1. Optymalizacja treści
Szereg działań zmierzających do poprawy jakości tekstów i opisów. Obejmuje zadania takie jak:
  • opracowywanie unikalnych treści zawierających słowa kluczowe odnoszące się do zawartości strony,
  • redagowanie tekstów, aby odpowiednio się wyróżniały i były bardziej czytelne dla użytkowników,
  • dbanie o linkowanie wewnętrzne, czyli upewnienie się, że nawigacja strony jest intuicyjna i każdy link prowadzi do odpowiedniej podstrony lub strony głównej, aby ułatwić poruszanie się po niej.
2. Optymalizacja kodu
Dostosowanie struktury witryny od strony technicznej poprzez:
  • prawidłowe formatowanie treści za pomocą znaczników HTML,
  • dodawanie metatagów, dzięki którym roboty Google mogą łatwiej odczytać zawartość strony,
  • dostosowanie kodu do obowiązujących standardów,
  • dodawanie funkcjonalności umożliwiających prawidłowe wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach,
  • usprawnienie szybkości ładowania się witryny dzięki usuwaniu zbędnego kodu, redukcji liczby plików, kompresji obrazków i zdjęć.
3. Optymalizacja profilu linków Weryfikacja linków, które prowadzą do naszej strony:
  • kontrolowanie jakości linków prowadzących do witryny,
  • dbanie o to, aby linki pochodziły z zaufanych domen,
  • monitorowanie liczby odnośników,
  • sprawdzanie czy linki prowadzące do strony są odpowiednio rozmieszczone, a adresy URL poprawne.
SEO zajmuje się więc przygotowywaniem strony pod algorytmy wyszukiwarki.

Pozycjonowanie a SEO

Pozycjonowanie z kolei obejmuje wszystkie działania zmierzające do polepszenia rankingu strony w wynikach wyszukiwania, a więc również SEO. Jest to pojęcie szersze, podczas gdy SEO to tylko jedno z narzędzi. Optymalizacja istotnie wpływa na podniesienie wartości strony w wyszukiwarce, ale na pozycjonowanie składa się również link building, content marketing oraz analityka internetowa.
1. Link building
Inaczej po prostu linkowanie, polega na zdobywaniu wartościowych linków poprzez zachęcanie użytkowników do udostępniania naszej witryny i jej treści w innych serwisach. Celem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, którzy mogą być zainteresowani zawartością strony.
2. Content marketing
Czyli marketing treści, to tworzenie treści wartościowych dla użytkowników, a następnie ich promowanie w sieci.
3. Analityka internetowa
Monitorowanie i mierzenie osiąganych rezultatów, a także wprowadzanie niezbędnych zmian na bazie wyników.
Wszystkie te czynności powinny ostatecznie spowodować, że zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki, będą lepiej postrzegać naszą stronę internetową. Przy czym, w każdym z działań należy zachować odpowiednią rozwagę i umiar, ponieważ to właśnie odbiorcę i jego doświadczenie powinno stawiać się na pierwszym miejscu. Taką praktykę zaleca również Google, dla którego najistotniejsze jest właśnie postrzeganie naszej witryny przez użytkowników.

SEO to tylko jedna część

Jak widać SEO to składowa pozycjonowania, a zamienne stosowanie tych terminów wynika z ich wspólnego celu, czyli osiągnięcia wysokiej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Jednak SEO to termin węższy, obejmujący działania optymalizacyjne, czyli przystosowujące treści, strukturę oraz linki do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Aby skutecznie wypromować swoją stronę należy więc wdrożyć zarówno strategie SEO, jak i inne elementy pozycjonowania.