Pozycjonowanie grafiki to działania, których celem jest optymalizacja grafiki, aby znalazła się na topowych pozycjach w wyszukiwaniu przez Google Images. Dzięki temu, łatwiej jest dotrzeć do odbiorców przeszukujących internet za pomocą obrazków.
Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie grafiki?
Często w kontekście pozycjonowania mówi się jak ważne są teksty i opisy na stronie oraz odpowiednie nasycenie ich frazami kluczowym. Zapomina się przy tym jednak, że obrazki i grafika stanowią równie ważny element każdego portalu, szczególnie w niektórych branżach, takich jak fotografia czy architektura, ale również w sklepach internetowych. W tych przypadkach często stanowią większość treści.
Google oferuje możliwość wyszukiwania nie tylko za pomocą słów, ale także grafiki, a uzyskanie użytkowników w ten sposób to dodatkowa szansa na wypromowanie strony. Należy więc zadbać o to, aby obrazki były dobrze wypozycjonowane, szczególnie że im ładniejsze i lepiej wykonane, tym łatwiej przyciągną spojrzenie odbiorcy.
Czym jest Google Images?
Google Images to usługa, dzięki której można przeszukiwać internet w poszukiwaniu grafiki lub za jej pomocą. Jeżeli interesują nas konkretne zdjęcia lub obrazki, to wystarczy wpisać odpowiednie wyrażenie w wyszukiwarce, a Google wyświetli nam te, które najlepiej pasują do zagadnienia. Ponadto, po kliknięciu na interesującą nas grafikę, dostajemy także opcję odwiedzenia strony, z której pochodzi. Można również wyszukiwać za pomocą obrazu, jeżeli interesuje nas jego konkretny rozmiar. W ten sposób łatwiej jest odszukać źródło, z którego pochodzi, ponieważ zazwyczaj na takim portalu występuje w najlepszej rozdzielczości.
Co wpływa na pozycjonowanie obrazków w Google Grafika?
Przy pozycjonowaniu w Google Images należy wykonać kilka kroków, które pomogą stronie trafić na topowe miejsca.
1. NAZWA PLIKU
Najważniejsza w pozycjonowaniu obrazków jest ich nazwa. To właśnie ją odczytuje Google i wykorzystuje do ustalenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Najlepsze są zwięzłe opisy, które zawierają frazy kluczowe. Powinny być proste, konkretne i możliwe dokładnie oddawać to, co znajduje się na zdjęciu. Bez znaków specjalnych, spacji oraz polskich liter z ogonkami.
2. WYMIAR I WIELKOŚĆ GRAFIKI
Długie ładowanie się strony nie tylko odstrasza użytkowników, ale także źle wpływa na pozycję w wynikach Google. Szczególnie istotne jest to na stronach, które opierają się w dużej mierze właśnie na obrazkach. W takim wypadku należy je dobrze zoptymalizować, poprzez kompresję oraz wybranie odpowiedniego formatu. Należy także mieć na uwadze, że duże obrazki gorzej wyglądają na mniejszych ekranach, więc trzeba je dostosować, aby dobrze prezentowały się na komputerach oraz urządzeniach mobilnych.
3. ATRYBUT ALT
Kolejnym krokiem jest odpowiednie objaśnienie zdjęcia, inaczej Google nie będzie go rozpoznawał. Atrybut ALT to podstawa w ustalaniu rankingów grafiki. Znany jest także jako alternatywny opis obrazka, który powinien posiadać unikalne i dokładne wyrażenia tematyczne. Najlepiej, aby zawierał przy tym także słowa kluczowe.
4. ATRYBUT TITLE
Dosyć istotnym atrybutem jest TITLE, czyli tekst, który pojawia się po najechaniu kursorem na obrazek. Nie ma on takiego znaczenia jak ALT przy ustalaniu rankingów, ale źle opisane zdjęcie może zaniżyć ocenę w oczach robota Google. Dobrą praktyką jest dodanie informacji uzupełniających do atrybutu ALT.
5. PODPIS
Jeśli jest to możliwe, to każde zdjęcie powinno posiadać podpis zawierający zarys tego, co przedstawia. Najlepiej, żeby był powiązany z treścią strony, wówczas słowa kluczowe w niej zawarte mogą pomóc także w promowaniu grafiki.
6. LOKALIZACJA
Zdjęcie powinno być umieszczone tak, aby znajdowało się w otoczeniu fraz kluczowych. Jeżeli jest to treść artykułu, to zdania dookoła powinny komentować to, co się na nim znajduje. Dobrze, żeby słowo użyte w nazwie zdjęcia znajdowało się także w tytule. Co do zasady, im bliżej niego znajdzie się obrazek, tym lepiej.
Kto powinien zwrócić szczególną uwagę na optymalizację?
Mimo że odpowiednie opisanie i umieszczenie grafiki na stronie przyda się każdemu, to szczególnie ważne jest w branżach opierających się na zdjęciach. Są to przede wszystkim portale zajmujące się fotografią, projektowaniem, architekturą, a także każdy sklep internetowy. Należy pamiętać, że klient najpierw „kupuje oczami”, a dopiero potem czyta opis interesującego go produktu. Niektóre oferty tylko w ten sposób można ocenić, ponieważ sam opis niewiele powie. Dotyczy to w szczególności mody, biżuterii, artykułów dekoracyjnych czy też mebli. Nikt raczej zechce dokonać zakupów w ciemno, jeżeli grafika nie będzie się chciała ładować, a w jej miejsce wyświetli się brzydka nazwa. Dlatego szczególnie istotne jest zadbanie o jej wielkość i tytuł. Ponadto odpowiednio rozmieszczona na stronie i pogrupowana według kategorii ułatwi odbiorcy nawigację. Ładna grafika to znak, że firma jest profesjonalna i z uwagą podchodzi do każdego szczegółu.
Na portalach branżowych również ważne jest, aby zadbać o oprawę graficzną. Nie tylko zwiększy to szansę na to, że dotrze się do większej liczby użytkowników, ale także udowodni swoje zaangażowanie. Jeżeli opatrzymy zdjęcia dobrym opisami i odpowiednio je nazwiemy, Google Grafika pomoże zainteresowanym internautom trafić na naszą stronę.
Optymalizacja zdjęć każdemu się opłaci
Wbrew pozorom, wielu użytkowników korzysta z Google Images w swoich poszukiwaniach. Czasami potrzebują tylko grafiki, ale często dzięki niej trafiają później na stronę firmy, która może zainteresować ich swoimi usługami lub produktami. Należy więc zadbać o dobre wypozycjonowanie obrazków, dzięki czemu trafią one na topowe pozycje w Google Grafika. Warto poprosić o pomoc specjalistów, którzy pomogą dobrać odpowiednie nazwy, tagi i opisy, a one na pewno przyciągną nowych klientów. Spraw, żeby Twoje obrazki stały się rozpoznawalne w Google.